Emma Johansson S-37

DAGBOK SVENSKA

Resedagbok 2005, 2006, 2007

Fortsatt samarbete med Östersjökliniken

För några dagar sedan var jag uppe och fikade på Östersjökliniken som vill att vårt samarbete fortsätter i år också. Jättekul att de vill hjälpa till och stödja mitt tävlande även 2009, tack!

Får väl börja med att be om ursäkt för att jag inte uppdaterat här på ett tag. Hade ju fullt upp med att blogga under Brasilienresan och sen jag kom hem till Sverige har det inte hänt så mycket surfrelaterat, har jobbat, jobbat och jobbat.

Blogg på Barometern

Från och med i fredags bloggar jag för tidningen Barometern och kommer fortsätta med det under hela min resa till Brasilien. Det är tänkt att jag ska uppdatera mer eller mindre dagligen, så lägg nu bloggen som ett bokmärke och gå in och läs där ofta :)

Gislövshammar och Göteborg freestyle Open

Bestämde mig sent på torsdagskvällen att pallra mig ner till Gislövshammar för första gången dagen därpå. Allra först hade jag nybörjarkurs för en klass från Skansenskolan, mer info o bilder därifrån snart. Packade bilen full och körde söderut. Tog dock längre tid än jag planerat, var nere typ 18.30 och stack ut med 4.2 och twinzern. Galet mycket folk, men fina vågor och bra tryck i seglet. Inte riktigt min starka sida att segla babord eftersom det bara händer ett fåtal gånger per år, men alltid roligt att segla vågor. Tog in på b&b, sov gott och sen upp igen och seglade någon timme. Packade ihop grejerna och körde upp till Göteborg. Ingen vind på hela dagen, trisst, har ju inte blivit vind på någon av tävlingarna i svenska cupen freestyle/wave. På hemvägen på lördagen blev jag uppringd av radio Kalmar som ville köra en intervju, länk här. Låter ungefär lika trött som jag var just då, svaren blev därefter också. Stod i ett hörn inne på en bensinmack för jag hade inget batteri på mobilen :)

Föreläsning och kurs för Capellagårdens elever

Jag blev inbjuden av Capellagården att komma och föreläsa på deras morgonsamling och berätta om mitt liv som vindsurfare. Jättekul förmiddag med många intresserade och mycket frågor. På eftermiddagen erbjöd jag de som ville att prova på att vindsurfa eftersom jag ju har fått så fin nybörjarutrustning av Ölandsbankstiftelsen som måste utnyttjas så mycket det bara går.

föreläsning på morgonen jag berättar

de duktiga eleverna

Wave Classic Varberg 2008, 6-7 september

Ingen lysande prognos, men det fanns en liten chans till vind så Anna och jag pallrade oss upp klockan fyra på lördagsmorgonen för att hinna i tid till registreringen. Det regnade och var vindstilla så det blev en social dag på Surfers och Fahlens. Efter lunch klarnade det upp och solen sken på oss när vi satt och fikade på stranden i Apelviken. Vinden var tillräcklig för de lätta ungdomarna att kunna åka runt och snurra segel, så arrangörerna drog igång en supersession där bland andra jag, Anna och Andreas var med och dömde. Måste säga att jag är väldigt imponerad av småknattarnas snurrande där ute, snart kickar de ut oss gamlingar :) Mer bilder och info på VVK:s hemsida

vi domare av supersession wave classic poster vinnarna supersession

Musik

Skulle någon ha missat denna grymma låt med the killers, så lyssna och njut! Ett måste att lyssna på innan surf! Inte alls hälsosamt att lyssna på när man sitter hemma och ordinerats vila för att bli av med inflammation i axeln.

Fröken Johansson i en tysk tidning med reklam för Mistral

Superkul att Alex på tyska Windsurf Journal valde att använda mig i sin Mistral reklam. Han hade att välja mellan bilder på Brazinho, Nik Baker eller mig, ojoj, gissa om jag sken upp av sådant smicker. Fotograf var Benjamin Thouard. Fick nyligen med en bild i amerikanska Windsurfing, bilden är tagen av Richard Ström och är här nedan till höger:

Boards UK September numret, gå ut o köp!!!

för där finns min artikel om El Yaque med finfina bilder från Richard Ström. Här kommer lite smakprov på bilder:

Stipendie från Ölandsbanken

Fick besked under våren att jag fått min ansökan beviljad om att kunna köpa två uppsättningar med nybörjarutrustningar för att kunna lära ungdomar på Öland att surfa. Verkligen jättekul att Ölandsbanken intresserade sig för detta projekt! Så under sommaren kom det paket från Skidpsport Bromma som hjälpte mig att plocka fram två uppsättningar med nybörjarutrustningar och ett gäng våtdräkter och flytvästar. När skolorna börjar har jag några klasser inbokade för nybörjarkurser.

Blåsigaste Augusti sedan jag började surfa

Ja det har varit många fina dagar nere i Grönhögen och Haga Park under Augusti månad. Här kommer två bilder från några filmklipp filmat av Anna Jönsson när vi var nere i Grönhögen. Vinkeln på vinden var inte direkt episk för varken hopp eller vågridningar, men underbart med vågor är det ju oavsett.

080808

Lilla lillasyster Toves födelsedag idag. Shoppade på Ikea till henne eftersom hon är mer vuxen än sin äldsta storasyster och önskar sig saker därifrån... :) Vid fikat på mitt underbara jobb under förmiddagen frågade jag Cecilia som är trädgårdslärare på skolan vad det var för blomma jag ställt in på borden i matsalen. Trädgårdseleverna hade tidigare kommenterat mitt val av blommor eftersom en av blommorna var väldans giftig. Det visade sig vara Stormhatt som är en av Europas giftigaste blommor! Men den är hemskans vacker och Cecilia gjorde oss alla nyfikna när hon frågade om vi sett de två duvorna som drar en vagn. Ingen av oss hade sett det och förstod inte alls vad hon menade förrän hon visade oss och vi häpnade när hon drog tillbaka "hatten" på blomman och två "duvor" uppenbarade sig. Tove fick den vackra men giftiga blomman av mig.

vacker giftig blomma Stormhatt

"duvorna som drar en vagn" min nya favoritblomma

5:e augusti pris på Larmtorget i Kalmar

Fick mitt pris av Sveriges Radio Kalmar ikväll tillsammans med Kalmar FF:s Viktor Elm. Trevlig tillställning och trevliga människor.

Viktor och jag rätt mycket folk trots vädret juryns motivering

blommor o pris o diplom

Grönhögen måndagen den 4/8

Fin dag med rätt bra size på vågorna. Tyvärr var det lite fel vinkel, alldeles för mycket onshore för att kunna rida eller hoppa med lite ordning o reda. Men alltid kul att köra vågor.

Larmtorget i Kalmar tisdagen den 5:e Augusti

Ja då har SR Kalmar ett event där jag och Viktor Elm kommer tilldelas pris som årets Sportkometer. Att vi vunnit fick vi ju veta redan tidigt i vår, men nu ska det göras offentligt en gång till. Sång och uppträdanden under kvällen så kom dit! Har lite dålig koll på tider, men jag kommer vara där mellan 18-19.30 och synas mellan något av uppträdandena.

PWA Fuerteventura

5-28 juli: tänker vara så tråkig att jag inte går in på några detaljer, orkade inte skriva om kvällarna utan somnade gott varje kväll och sov i snitt säkert 10h per natt. Men jag kan ju säga att jag fått möta Daida, Sarah, Laure både i singelelimineringarna och dubbelelimineringarna. Man tror ju man ska få det lite lugnt när man är i dubbeln, men eftersom vi var så få blev det ju som så att vi fick möta tufft motstånd hela tiden i princip. Någon som verkligen tog ett rejält kliv fram denna tävling var Yoli de Brendt från Venezuela. Hon har kört grymt bra de sista åren men har inte fått till det på tävlingarna. Men nu fick hon sin revansch och slog ut spanjorskorna så det svors och frästes. En av dagarna tog hon sig till och med så långt som till final. Men där tog det stopp, det såg Sarah Quita Offringa till. Vad den tjejen kan segla! Trick som kono, ponchar, shakas och diverse switch ställer hon på löpande band.

anna, nina o jag väntar på att börja anna

nina jag
Ända fram tills sista dagen låg jag, Anna och Nina på samma plats, 9a. Men som Anna gissade på hade de nu lottat oss mot varandra. Först fick jag möta Michaela Malina och slog ut henne, var nervig i början av heatet och föll i de mest enkla grejer. Men sen tvingade jag fram lite lugnande låtar i huvudet och blev genast säkrare. Gick vidare och fick nu möta Nina som slog ut mig. Detta gjorde att jag halkade ner på en delad 11:e plats tillsammans med Olga och Anna och Nina stod kvar på 9:e plats, strax ovanför gränsen för prispengar tyvärr.

anna sms:ar för fulla muggar jag o anna kollar in tävlingen Daidas pimpade buss

Sista dagen skulle det även klämmas in photoshoot med John Carter till mina klädsponsorer Animal. De hade skickat med mig lite prover för 2009 års kollektion som jag körde i och jag tror/hoppas att bilderna blev bra. Körde på morgonen innan tävlingen startat med John utplacerad i ett torn ute i vattnet. Det var ett väldans tjoande o tjimmande och visslande, så det lät ju som några av bilderna måste blivit bra. Tror att den bästa bilden blev när jag nästan rammade tornet, hade min masttopp ca 2dm från hans kamera, men han verkade extra nöjd med just den bilden. Han verkade inte det minsta bekymrad över att jag körde så nära, men han har ju haft folk som kraschat rakt in i tornet och i pozo har det varit både en och två stycken som landat rakt på honom ute i vattnet. Lifestyle bilder efter tävlingen, kände mig lagom snygg till det, inget smink eller stylande av håret endast saltvatten. Är man surfartjej så är man, då får de ta sånt! Och John verkade nöjd även här.

Hemresedags och först avslutningsceremoni. Av någon anledning är alltid våra avslutningar näst intill folktomma eftersom de verkar lägga de stora banden och största happeningsen på andra kvällar, mycket märkligt. Men jag kan inte säga annat än att vi hade mycket trevligt i alla fall och jag tror jag berättade för ungefär hela engelskligan att de skulle köpa Boards i september eftersom jag och Richard Ström har en artikel med där. Det blev lite sent så det var segt att gå upp och åka hem morgonen efter. Nina körde mig och Anna till flyget, jättegulligt! Vi behövde endast betala för en windsurf utrustning dvs ca 450kr per person, lagom tycker jag. Sov gott på flyget och landade på Arlanda vid halv elva snåret. Nu väntade det allra segaste, köra hem från Arlanda och sen upp och jobba. Körde in i Vickleby strax innan 6.00 och sov ungefär en timme innan väckarklockan ringde och tyckte jag skulle gå bort till jobbet.
packar

24 juli: Shit vad roligt det är när man skriver ett halvt a4:a här och så bara stänger programmet av sig innan man hunnit spara :) Gårdagens invigningsceremoni var ungefär som vanligt. Partyglada slalomdudes som tävlat färdigt och kan börja fira och så vi nervösa freestylare som mest vill gå hem och sova. Jag hade fixat till värsta partyfrissan i ren uttråkning, men den såg inte alls party ut när jag kollade in bilderna, jag är helt säkert på att det beror på vinkeln av bilderna och inte min dåliga syn! Jaha så till tävlandet idag. Det blåste 3.7 redan när vi kom ner till skepparmötet. Rene Egli höll ett öppningstal till oss och berättade att över 180 miljoner kollat in tävlingen förra året!!! Inte illa om det stämmer. Rene försäkrade oss om att han hade bevis på det dessutom. Tävlingsledare Duncan drog lite kort info om dagen och berättade att de skulle börja med herrarna och varva in damerna längre in på stegen som vanligt. Så vi hade dryga 2h på oss att kolla in tävlingen och värma upp. Lagom tills vi skulle börja köra hade vinden ökat dramatiskt och 3.7:an man plockat fram var bara att glömma. Nu var det frågan om 3.3 eller om man hade 3.0. Sen var det dags för mitt heat mot Iballa, yeah, alltid lika mycket tur med lottningen. Jag kan inte påstå att jag seglade något vidare och det gjorde inte Iballa heller, men tillräckligt bra för att slå mig. Anna körde mot Silvia och Nina mot Yoli och mötte samma öde som mig. Så vi förlitade oss på en bra dragning i dubbeln men där bedrog vi oss. Jag ska imorgon möta Daida!!! Japp, hon blev utslagen tidigt av Yoli som idag var on fire och klättrade upp på en väl värd 2:a plats. Nina har ungefär samma tur och ska möta Laure. Anna hade mest tur av oss och är mot Nayra, som iofs inte heller ska underskattas pga sin skada. Hon gör samma grejer som tidigare år, så hon försöker få det att låta som att alla ska slå ut henne, fast hon i själva verket är väldigt van vid sådana här kanarie-ö-förhållanden.
Vann gjorde Sarah Quita Offringa, jisses den tjejen kan freestyla hon! Yoli var nog inte helt långt borta från att slå henne dock, hon körde bättre än jag någonsin sett henne.
Kände att jag fick lite gnista tillbaka när jag pratade med ryskan Olga vid lunchen och hon frågade varför jag inte tävlade i våg. Jadu, bra fråga som jag inte kan besvara. Har ju så enormt mycket mer passion för våg, speciellt styrbordsegling. Haft mina funderingar på Guincho, Portugal om det blir av i Augusti/September, men enligt rykten blir den inte av.
Ikväll har jag, Nina och Anna lagat couscous med diverse grönsaker och ägg, smarrigt, älskar couscous! Nu blir det film på datorn och tidigt i säng.
Sveriges representanter på Fuerte

23 juli: Det enda positiva med att en förkylning blir värre är att det snart bör bli dags för den att avta. Jag trodde att det var gårdagens läge, men icke! Knaprar esberitox så mycket jag bara får, provade ngt allergi piller av Nina och sniffar nässpray för att döda förkylningen illa kvickt. Har inte alls lust med att tävla såhär, har ingen kraft i kroppen. Registrering idag och klistrade i tävlingsklibborna i seglet, det var ungefär så många knop jag gjorde idag. Samt blev exalterad av att lunchen förbättrats med ungefär 1000% sedan tidigare års svettiga smörgås/yoghurt/juice påsar till fräsch buffét med sallad, riktig mat, bröd och dricka kaffe m.m. Men att städa toaletterna har de nog fortfarande inte kommit på att de måste göra, speciellt när det är så mycket folk i omlopp här nu. Minuspoäng för Rene Egli med crew på den! De har nu byggt upp en läktare till åskådarna på stranden igen och har använt sig av en lite annorlunda teknik i år. Ja vad som helst bara de inte gör som de gjorde förra året då den välte omkull. Med min Anna sittandes på den, gissa om jag fick ett par hjärtattacker när jag på avstånd såg spektaklet och visste att Anna var ombord. Lite annat skvaller, Gollito kom på kryckor och hade foten i bandage igår men haltade utan kryckor idag så vi ser honom troligen på vattnet lagom till tävlingen imorgon.

flätor på g klibbor i seglet Daidas pimpade buss Anna checkin the action

Laure klistrar i klibbor Anna sätter klibbor uppochner :) rörigt i tältet

min hörna Anna, Bubble, Nina

Nina och Junko Sarah och jag

22 juli: Idag var det lite molnigt och dåligt med vind på förmiddagen, vi ser ju ner till vattnet från vår balkong! så vi slappade i lägenheten tills det var dags att bege sig ner. Åkte ner vid tvåtiden och plockade fram 3.7:an och stack ut. Jag behöver väl inte säga att det var choppigt och byigt?! Förkylningen/allergin verkade stegra av den dåliga seglingen och mitt i irritationen slog jag i knät så jag låg och svor och kved av smärta en halv minut innan jag likt en gammal tant tog mig upp på brädan igen. Jag skulle vilja säga att det var en shaka eller liknande som gjorde att jag kraschade och inte att jag upptäckte någon som kom ut med 09 simmer segel och att jag åkte och glodde så på den personen för att se vem det var, tills jag åkte på ett riktigt läckert och fartfyllt kastfall! Gick upp och drack vatten och sen ut för en liten runda till. På kvällen hade vi bestämt middagsträff med Laure Treboux och åkte bort till en pizzeria ovanför Fuerte Action. Riktigt kul att uppdatera med henne, hon är härlig. Gick ner till Fuerte Action för te/kaffe/öl men efter alldeles för många gäspningar redan vid 10-snåret åkte vi hem till lägenheten och sov.

Laure, Nina, Anna på Fuerte Action Nina, Anna och jag på Fuerte Action

21 juli: Jaha ja, choppiga Fuerte, jag säger då det... Åkt på en förkylning också, så nu tycker jag vi kan ta och bekräfta det jag länge misstänkt: Jag är allergisk mot kanarieöarna!!! Min kropp säger mig det. Men tyvärr kan jag inte lova att jag inte sitter här igen nästa år och gnäller över ännu en förkylning, det choppiga vattnet och den byiga vinden. När jag ändå håller på och gnäller kan jag ju säga att jag tycker många av de tävlande är så jobbiga på tävlingar, de är så stressade och fokuserade att de glömmer att hälsa... Nina gratulerade Björn Dunkerbäck till pallplatsen, men han bara grymtade något ohörbart och gick förbi, jäkla snobb! Men man fick segla sig trött på 4.2 och 3.7 idag också. Upptäckte att shove-it var ett ypperligt trick att öva här eftersom det i princip inte går att göra så mycket mer på vägen ut här. På kvällen lagade jag, Anna och Nina chatchoka, namnet känns passande med tanke på alla trick som flyger runt oss här såsom Shaka, chacho, kono osv.

Nina o Anna hungriga på chatchoka

20 juli: Disciplin och uppe vid åtta för att inte vända för mycket på dygnet. Åkte ner till stranden med en taxi efter en kaffe på Fuerte Action och tyckte att vi var rätt sena, men inte en enda freestylare i sikte. Vi hittade oss en plats i tältet, riggade upp och stack ut med 3.7. Gick mycket bättre än väntat eftersom det fortfarande var rätt platt och inte så byigt. Gick upp och lunchade och framåt eftermiddagen började folk droppa in, vissa tyskar och engelsmän var något bakfulla och verkade ha varit det till och från sedan tävlingen på Lanzarote... vi stack ut och körde igen och då hade förhållandena ändrats radikalt till sanna Fuerte vatten. Choppigt byigt och alldeles för mycket folk. Mötte upp Nina i tältet och körde hem och käkade pasta med tonfisk och tomatsås, inte helt ovanlig maträtt på surfresorna.

4 morgontrötta ögon. äter frukost ute på balkongen där man ser ut över vattnet

18-19 juli: resan mot Stockholm Arlanda påbörjas runt åtta tiden på fredagskvällen för att vara uppe i god tid tills planet går 12 timmar senare. Allt flöt på smärtfritt så vi hade någon timme på oss att ta igen oss på Arlanda, men jag var superspeedad av bilresan fortfarande så det gick inget vidare. Checkade in grejerna och fick betala för dem, tröttsamt, tycker jag får göra det varje gång numera. Förr var det bara varannan, var tredje gång. Mycket virrig tjej vid special bagage disken som hade oss att vända och vrida på grejerna för att få in dem tills hon slutligen lyssnade på vad jag påpekade om att vi brukar få lägga in grejerna i hissen... Alldeles för lång väntetid i Madrid som är en grymt tråkig flygplats och sen vidare till Fuerte. Grejerna kom fram hela och relativt snabb och sen haffade vi en taxi. Gick på typ 90 euro för Anna o mig ner till södra delen, det får man väl anse rätt bra tycker jag. Laure hade hämtat ut nyckeln till oss och gömt den grymt bra! eftersom vi skulle komma fram sent på kvällen. Gissa om man somnade snabbt den kvällen.

Anna cool i alla lägen, trots att de kör med oss om våra surfgrejer såhär känner jag för att de är jobbiga med våra surfgrejer klockan 5! på morgone!!

Anna och jag har bestämt oss för att köra sista deltävlingen i världscupen i år. I skrivandes stund sitter vi nere i Madrid och väntar på flyget. På plats ska vi bo med Nina Edlund Tjernberg som dyker upp kvällen därpå. Det har blåst rätt okej hemma sista tiden för att vara i juli. Men det kommer helt klart bli annorlunda att segla Fuerte, speciellt om vindarna som senaste tiden bjudit seglarna på 3.3-3.7 vindar håller i sig.

Öland Roots

Bra musik, härligt väder, underbara vänner och gömd dricka under rotvältor... vad mer kan man önska sig?! Kalle Bah var utan tvekan bäst och vi var besvikna på Michael Rose. Kom flera gånger på mig själv att kolla in träden runtomkring och tänka på annat när han spelade.

lycka! festivaul Annnnaaaa

Kalle Bah framåt småtimmarna Lisa o Anna

oskarp jag vet, men tillhörande festivalbild lycka i Sandbergen

klart första gången vi sett en man uppträda i lila bandana o flätor... Michael Rose, mindre bra Anna

Gotland

Nästan stop på min semester blev Visby eftersom Dan och Max tjatat så om att jag ska komma och besöka deras ö. Och när man väl bestämmer sig för att göra det går Max och snubblar över en kajkant och spräcker käken, snyggt jobbat! Nej, det var faktiskt riktigt otäckt och jag är väldigt glad att det gick som det gjorde iaf, jag kunde ha haft en kär vän mindre efter den kvällen. Jag var uppriktigt rörd efter det vänliga mottagendet grabbar, superkul att guidas runt ön och äta god mat under min visit. Nästa gång åker jag på prognos så man får segla lite också, spotsen ser ju väldigt bra ut.

jag o tove pÃ¥  väg fint på gotland

fikatajm, tove o jag Dan visar stolt upp brädförrådet

plåstrad Max och Petra Dan the man mys i visby

mamma o pappa ser söta ut Petter på Hamnplan, kul kväll!

chixen

Göteborg

torsdagen den 3:e juli tog jag tåget till Göteborg för att ha möte med Animal Sverige och planera för framtiden. Det var kul och inspirerande och självklart extra roligt att prova den nya kollektionen för sommaren2009. Kollade in butikerna, T12 hade mer Animal än jag väntat mig. Fick med mig en katalog för 2009 års kläder och såg på tåget hem att jag fått med en bild på mig själv över ett helt uppslag, väldans skoj! På fredagskvällen mötte jag upp min kära vän Karolina som lät mig bo i sin fina lägenhet. God mat i goda vänners sällskap!

dojdoj

På fredagen hade jag bokat in ett möte med Dirty-Dog-Magnus, min gamla solglasögonsponsor som numera ska till in BodyGlove våtdräkter. Ännu ett inspirerande möte, härligt med fler människor som brinner för extremsporter i Sverige.

Animal Newsletter

Fick översta bilder på senaste nyhetsbrevet från Animal. Riktigt kul! Bästa sponsorn någonsin, älskar deras kläder! Kolla in brevet här.

Grönhögen måndagen den 18 juni

Vad underbart det är att segla vågor. Freestyle i all ära, men vågsegling är nog det bästa jag vet i hela världen! Ingen episka förhållanden denna måndag efter jobbet, men eftersom jag inte kört vågor sedan Maui gjorde det inget alls att det var tok mycket onshore. Ganska respektabel size på vågorna emellanåt så man fick lite goa hopp iaf. Vågridningen var inte direkt tillfredställande. Tack Anna för bilden.

Midsommar

Det blåste på midsommarafton, yeah! Så vi påbörjade en freestyletävling och jag tog mig vidare i mitt heat tillsammans med Johan Johannesson och Erik Nilsson. Men efter vårt heat var inte vädergudarna med oss längre så tävlingen blåstes av. Midsommardagen blåste det desto mer så klubben arrangerade en slalomtävling. Bilder och text om midsommarhelgen finns att läsa på www.Surfsession.se

klär stången grabbarna bär ut den i vattnet

fint med midsommarstÃ¥ng i vattnet! tack Anna och Pugge för dessa bilder.

SM i Klagshamn

Det finns vissa nackdelar med denna sport och den främsta av dem är väl att det inte alltid blåser. Extra retfullt är det när man ska köra SM och vinden uteblir hela tre dagar, men det blåste dagarna innan och några dagar efter. Men kul hade vi. Jag, Anna och Richard käkade falafel och såg på solnedgången på stranden i Lomma under fredagkvällen.

Anna väntar på vind Jovani kom och besökte oss meee

anna o richard fin solnedgång med kärnkraftverk i bakgrunden...

Surf på östra sidan av Öland

Spänd av förväntningar åkte vi över till östra sidan eftersom det blåste nord ostliga vindar. Dock ej tillräckligt, fick mig några rundor med 4.2. Men vågorna var inte större än de blir på Haga Park. Trevligt med lite utflykt iaf.

Capellagårdens elevutställning 2008

Alltid roligt att komma upp och titta på Capellas elevutställning.

arbetsskadad?! alltid vackert med vågor!

ha begär! superfina skålar att ha glass i!

23 Maj

Speedtävling och lång distans på Haga Park. Mer info om det här:

Ölandsbladet, artikel jag skrev från tävlingen.

Surfsession

Föredrag om vindsurfing på Skansenskolan i Mörbylånga

Blev inbjuden av Per Malmquist, rektor på Skansenskolan, att hålla ett föredrag för högstadiets elever om mitt liv som vindsurfare. Det blev två föreläsningar med full aula, nervigt, men jag tycker det gick bra. Glömde ladda min kamera innan, så tjejerna från elevrådet fick med denna bild innan kameran la ner. Men tack för hjälpen tjejer.

föreläsning på Skansenskolan

Ny sponsor!

Fick ett glatt mail från Disa på Östersjökliniken för en tid sedan och hon hade läst om mitt problem att hitta sponsorer för att kunna köra världscupen i sommar och erbjöd sig att hjälpa till och sponsra. Inte varje dag man får sådana mail, verkligen glädjande. Jag åkte och hade ett litet möte hos Disa för att se deras fina klinik och diskutera framtid. Se mer info på deras hemsida:

5-22 april, Photoshoot på Maui

22 april tisdag: hemresedag och ingen vind, åkte runt och fixade lite praktiska saker som att checka in mitt på dagen så man har det gjort. Är väldigt nöjd med min resa hit och kommer defenitivt åka hit igen, men jag kommer göra lite saker annorlunda nästa gång. Aldrig! åka hit igen utan mina egna surfgrejer.

21 april måndag: Bokade in att ta bilder tillsammans med fotografen Charles Oreve. Trevlig kille som körde runt och guidade mig samtidigt som vi tog freestyle och lifestylebilder.

vackert på Maui Charles Oreve turist javisst

20 april söndag: idag åkte Raphael hem till Frankrike igen så jag fick klara mig på egen hand. Skönt att ha haft honom som agerat storebror och chaufför under tiden här. Åkte och lämnade lite segel uppe hos Robert T och tog lite bilder på hans fina trädgård.

19 april lördag: Ingen segling idag, jodå det blåste, men i vanlig ordning var det bara ett jäkla fnattande fram o tillbaka för o jaga segel o bräda. Någon japansk distributör är här och testar grejer också, vilket gör att det saknas ännu mer grejer här. Middag på fish market.

18 april fredag: Började dagen med att bege oss till Sprecks för att fota o filma lite freestyle. Självklart var grabbarna väääldigt måna om att få de enda freestylebrädorna vi hade för dagen, så jag informerade dem vänligt men bestämt att vi skulle rotera och att jag satt på stranden med mitt segel o väntade. Väntade över en timme och började bli milt uttryckt förbannad, speciellt eftersom jag inte hade någon form av bräda att ens guppa bort till dem o byta. Det var dessutom väldigt stenigt och en lång bit att gå runt bukten uppvind om Sprecks. Efter en stund såg jag Guy Cribb som hade min Twinzer76 så jag haffade honom och guppade bort till de andra. Uttryckte väldigt tydligt hur besviken jag var o då förklarade Peter att det var han som hållt kvar Rob som skulle rotera med mig. Bytte bräda på en stenig strandbit och när jag åkte ut slog jag självklart i en sten/rev och gjorde ett stort hål under brädan och fick pallra mig upp igen utan bilder. Gissa om jag var arg. Tur att det finns franska gentlemän, fotografen Benjamin erbjöd sig att köra hem mig och på vägen hem köpte vid chokladmuffins som tröst. Vi bestämde oss för att svänga ner runt Hookipa bara för o kolla. Väl där såg det rätt bra ut, bra med vind och lite fina set vågor som rullade in så Benjamin sa åt mig att jag borde sticka ut. Mycket bra ide, jag hade hur kul som helst där ute och plockade tre finfina vågor. På kvällen åt vi sushi på Jacks och stannade kvar för några öl.

17 april torsdag: Ledig dag idag! Chefen åkte hem till Europa igår och ingen vind idag så vi bestämde oss för att åka på utflykt söderut på ön. Väldigt vackert och kul att se lite annat. På kvällen gick vi på bio, Bra Boys, måste ses grym film!!!

16 april onsdag: Började dagen med att åka runt o leta vind och åkte till Babybeach. Inget där, men vi körde lite intervjuer eftersom utsikten där är grymt fin. Fortsatte till Hookipa och idag var vågorna mindre så jag beslutade mig för att segla där. Vinden var tyvärr betydligt svagare också, men jag ville så gärna ut att den lånade 4.5:an helt enkelt var tvungen att räcka till. Stack ut och var lite skakis minst sagt. Fick lite instruktioner av Kai om hur det fungerade och han tyckte jag skulle sikta in mig på kanalen trots att Porcella just bevisat för oss att man ibland kan ha tur o segla rakt ut. Siktade in på kanalen och föll strax framför klipporna och kände hur pulsen steg från högre än vanligt till betydligt högre. Simmade för mitt liv ner mot Lanes och kände tillslut att jag var på den trygga sidan om klipporna som jag tyvärr kickade till med foten för att jag kom för nära. Fick en vindby och tog mig upp på Twinzern igen. Körde lååångt ut för att ta igen mig lite och höjda upp. Eftersom vinden bara räckte till planing ibland blev det inte så mycket vågridande eftersom jag fegade lite och bara gjorde någon mesig sväng mest för att känna på det. Råkade halka in på ett på tok för stort set med vågor där Ricardo, Marcilio och Raphael trängdes och jag kände mig fullständigt lost men hade redan kommit för långt in för att vända igen, så det var bara att hänga med och försöka ta sig ner till kanalen igen. Klarade mig helskinnad från seglingen och inga grejer förstörda och det får man väl vara nöjd med, med tanke på hur mycket grejer jag sett gå sönder de senaste dagarna. Direkt efter seglingen var det bara att pallra sig iväg för den årliga fotbollsmatchen Mistral mot Fanatic. Fick börja som avbytare vilket gjorde mig oerhört irriterad eftersom jag faktiskt spelat fotboll typ 4 år och några av våra lagmedlemmar har aldrig spelat i ett lag. Beror ju helt klart som vanligt på att jag är tjej och förväntas inte kunna spela fotboll, blir så sur! Tog mig in lite senare i alla fall, dock som back, lite irriterande men jag får väl inte klaga för mycket eftersom vi vann matchen överlägset med typ 9-3 eller något liknande. Öl efter matchen och sen direkt till Flat Bread, Josh Stones restaurang. Grymt goda pizzor och en och annan öl slank ner. Hängde med fransmännen på fest med massa franska kändisar, men de pratade så klart nästan bara franska så jag var rätt glad när vi åkte hem.

15 april tisdag: för stort för mig på Hookipa när de stora grabbarna var ute och rippade på förmiddagen. Åkte sen till Kanaha där jag blev besviken på alla egoistiska vindsurfare i hela världen!!! Japp, jag var väldans sur för när vi kom fram såg vi hur de andra redan var ute på vattnet och hade låst sina bilar med brädorna i, blir man sur eller. I vår bil hade vi bara en freestyle bräda och en vågis som jag o Rob fick slåss om. Rob vann eftersom han inte ens provat vågisarna än. Jag surade lite till, tills Rob kom upp o var sur för att han inte kände sig prioriterad av fotografen ute på Jetskin så han ville latja freestyle innanför revet. Vi bytte brädor och jag tog mig ut och hade grymt skoj, körde bara typ ½ timme men hade kul där ute och följdes av fotografen på jetskin, så har jag tur blev det även någon bra bild där. Skitsynd jag inte kom ut innan för då hade jag garanterat fått bilder därifrån. Åkte till Jimmy Diaz hus vid camp one och tog lite freestyle blixt bilder med Rob, så han blev desto gladare igen efter det.

lanes

14 april: måndag: Började med att åka till Baby beach för att få lite hopp bilder, men eftersom North redan var där o fotade fick vi bara ha en seglare ute på vattnet i taget från vårt team för att inte vara i vägen. Var bara Marcilio och Porcella från vårt gäng och det var jag rätt glad över när jag såg hur alla kom upp med blodiga fötter från det vassa revet. För stort för mig på Hookipa och uppenbarligen för många av de riktiga prokillarna också som hade sönder x antal riggar och brädor bland klipporna. Helikopter hyrdes in till teamet och det var en fröjd för ögat att kolla in de få från vårt team som var ute o laddade gärnet. På kvällen åkte vi och seglade vid Camp One, är ju ingen vidare vågridning där utan mest hopp så jag hade sisådär skoj. Men det var kul o maffigt att komma ut bland de gigantiska vågorna. Lite läskigt emellanåt när man såg hur masthöga set rullade in bara en bit ifrån mig.

hookipa Taka Raphael

13 april söndag: för stort för mig på Hookipa. Hmmm, finns viss risk att jag blandat ihop dagarna lite, men jo jag tror det var idag jag satt på land hela dagen utan att segla för att det var på tok för stort för mig på Hookipa. Jag fick i princip inte gå ut :)

12 april lördag: Idag började fotoshooten på riktigt vid camp one så vi parkerade o riggade i Jimmy Diaz trädgård och stack ut. Toköverriggad med 4.7, hade kunnat köra 3.7, men inget mindre fanns tillgängligt så det var bara att hålla i. Lite molnigt emellanåt, men man fick försöka tajma rundorna så gott man kunde så man hade sol när man trickade framför Benjamin som till en början stod på land. Han gick sedan ut i vattnet tillsammans med filmaren Karsten och där de stod blev det krångligt för mig att tricka så jag blev ombedd att mest cruisa runt dem o le o göra typ duckgippar extremt nära. Safeade lite eftersom jag inte ville att det skulle gå som när jag fotade med Richard. Kolla in deras video från El Yaque där kraschen finns på film… www.surfsession.se

12 april fredag: Hmmm, kommer inte ihåg vad vi gjorde idag om jag ska vara ärlig :) men jag antar att det inte blåste. Har heller inte några bilder från idag.

11 april torsdag: Äntligen börjar det hända lite grejer i samband med att det börjar blåsa. Hela Mistral gänget åkte till Jenna de Rosnays hus precis vid stranden intill Sprecks, men ändå en bit ifrån de andra för att rigga och sticka ut. Plötsigt ändrade sig Jennas syster som just nu bodde i huset, och tyckte att det var för mycket folk i hennes trädgård så vi var genast tvungna att lämna stället... mycket märkligt folk här. Så vi åkte ner till Sprecks där bland andra Starboard var i fullgång med sin shoot. Det var molnigt o ostadigt så vi påbörjade inget utan körde på filmning med Peter istället. Får väl inte säga för mycket om de nya grejerna, men jag inledde med en spock på wave/freestyle brädan första rundan trots att jag var tooooköverriggad med 4.7. Freestyle brädan är så grym att jag inte kan beskriva det med ord, Marcilio har verkligen gjort ett bra jobb med dem. Denna produktionsbräda är ju gjord helt efter hans custom, tycker det säger rätt mycket eftersom killen vann världscupen förra året.

nice utsikt från jennas trädgård nice utsikt från jennas trädgård

Jenna de rosnays hus peterfilm

10 april: Lite kasst väder på morgonen så jag följde med Peter till Mark Nelsons "kontor" för att kolla in de nya brädorna lite. Fortsatte sedan vidare runt Brazinhos o Kaulis ställe, riktig ungkarlslya med stökig lummig trädgård. Resten av dagen blev lugn och slapp, hängde hemma och gjorde lite jobb framför datorn.

Ian tar det lugnt stökig trädgård

9:e april: Har fortfarande jetlag och vaknade vid 5.20 och var klarvaken så jag gick på en rask promenad i 40min. Kom tillbaka och mötte Donald på verandan. Han har äntligen kommit hit efter att ha missat sitt flyg som skulle anlänt samtidigt som vårt, men han missade ett byte pga förseningar. Han sprang en löparrunda och sen bjöd han med oss i lägenheten och Benjamin för frukost på ett najs ställe, kommer inte ihåg vad det heter dock. Grym frukost bestående av omelett och färskpressad juice. Sprang på Anne-Marie Reichmann där, känns ungefär som att vara på pwa touren fast folk är avslappnade och inte så nervösa. När vi kom tillbaka var det dags för möte med Mistral på vår veranda där Donald höll ett inspirerande öppningstal och välkomnade alla till Maui. Jag och de andra nya i teamet välkomnades särskilt och fick varsin applåd. Nu regnar det och inget särskilt kommer ske idag, förhoppningsvis anländer seglen idag så jag kan klistra i klistermärkena och så.

8:e april: Fortfarande ingen vind och det var väldans varmt idag. Fortfarande inga segel heller. Men man får inte klaga, det är varmt och skönt och vackert. Hade möte med Mistral teamet på Hookipa och några väl vana på stand up paddle åkte ut och fotade med fotografen Benjamin. Lunchade, handlade frukt, frukost och sen ville Raphael hälsa på Robert Territou (ursäkta stavningen). Han bodde såklart i världens lyxigaste område och hade alla möjliga roliga leksaker i garaget såsom jetskis, motorx, och alla möjliga olika brädor. Boujma och Baptiste Gossein bodde där också, kul att se dem igen. Åkte hem och slappade lite och skrev på en artikel. Blev inbjuden till en fransk fest, men kände inte för det utan stannade och lagade pasta med Rob Warwick som jag delar lägenhet med och sen somnade jag vid halv elva.

Hookipa Hookipa parkering Peter och jag vill ha vind nu!

7:e april: Jisses vilken tur jag hade som hittade Laure på vägen, chefen på Mistral som jag skulle åkt med från flyget missade sitt plan eftersom det var så försenat. Visade sig att Laure och övriga Fanatic gänget bodde i samma lägenhetsområde som oss så Laure och jag delade lägenhet första natten eftersom flera av de övriga seglarna inte kommit än. Nu på morgonen flyttade jag ner till Raphael, en fransk teamrider från Mistral. Vi åkte och käkade frukost i Paia och sedan vidare till Northsails möte, som han kör för. Vi blev rätt kortvariga eftersom det inte blåste och inget var planerat för dagen. Åkte och fixade lite grejer som mobiltelefon, bom till Raphael och vi försökte även ordna fram segel till mig men det var lättare sagt än gjort eftersom de inte anlänt till ön än, panik!!! Sen åkte vi runt lite på ön och kollade läget, Raphael har varit här oräkneliga gånger så han visade mig runt och verkar känna halva öns befolkning. Middag på Fish market, grym fiskburgare där!

6:e april: Resan har idag börjat lite mer på riktigt när jag tidigt fick bege mig till flygplatsen där jag hittade Laure Treboux, Sylvian Mousillmani och en från gårdagen uppenbarligen fortfarande berusad Andre Paskowski. Kul med sällskap och det visade sig att de satt precis framför mig på planet också. Sov bort ungefär hälften av de 8 timmarna till Chicago och nu sitter jag i planet på väg till San Fransisco efter jäktande på den enorna flygplatsen.

Cyril, Andre, Laure

5:e april: Då var man alltså på väg till Maui, pirrigt värre! Vinkades av på Kalmar tågstation 11.08 för att hinna med mitt plan nere i Köpenhamn där jag hade turen att slippa betala för mitt extra bagage. För första gången på länge kunde jag resa näst intill som en vanlig resenär men endast en Local Spirit bom och en tom boardbag att frakta hem brädorna i. Tänkte först att jag kanske skulle spara lite pengar och sova på flygplatsen eftersom planet till Chicago gick redan vid 8.25, men jag när jag anlände vid 7 kom jag fram till att jag nog fick lov att unna mig ett hotellrum för 92 euro iaf. Sov gott gjorde jag i alla fall.

inväntar mitt flyg i Köpenhamn dyrt hotellrum i Frankfurt

Jaha, så slog drömmen alltså in och jag fick en inbjudan att delta i Mistrals internationella photoshoot på Maui. Gissa om fröken Johansson blev glad av det beskedet. Lite senare trillade det ner ännu ett mycket glatt mail från Simmer som ville att jag skulle delta även i deras shoot, jippie!! Animal vill ju inte vara sämre de heller så de skickar mig en jättelåda med kläder som anlände veckan innan avfärd. Local Spirit skickade en bom resan till ära, tack för det!!

packar inför Maui

22 feb-31 mars Isla Margarita, Venezuela

30 mars: Hemresedag och inte mycket till vind men jag fick mig en timme 4.7 innan jag fick gå upp och packa. Seglade bort till mainbeach för att säga hejdå till alla och fick beskedet att min transfer blivit flyttad 1½ timme tidigare av anledningen att flygen gick lite tidigare idag!!!! Detta ställe upphör aldrig att förvåna.

jag och mina väskor

29 mars: Sista middagen med gänget, miiiihh, lite sorgligt även om det ska bli skönt att åka hem. Vinden har varit lite si och så de senaste dagarna också, antingen är den obefintlig eller väldans skum. Här nedan var vi på Hard Rock Cafe utanför Sambil, grym mat och bra musik.

Max och Marni Phil, Mel och Michaela John och Bubble

Anna och Maria José mitt krubb gänget

28 mars: Surf och sen gick jag och Anna upp till Club Margarita och hängde lite med de andra och bestämde att vi skulle ut och äta allihopa innan det är dags för hemfärd.

Zoe Andy Bubble Chambers Alexis

22 mars: Segling idag igen och det rullade in lite fina vågor. Var lite trött i kroppen på eftermiddagen så jag bestämde mig för att gå upp till mainbeach och fotografera Cheo Diaz lite eftersom han numera kör på världens grymmaste segel, Simmer!!! Han hade precis kommit upp när jag kom dit så jag satte mig och tog en fruktjuice i väntan på att han skulle sticka ut igen. Han var väl ute ungefär 45 min och rippade järnet, det var väldigt få trick han missade under tiden jag stod där och när han kom upp sa han lite försynt "jag körde rätt bra va?!", eehhh, jodå, rätt bra om vi säger så! Tyvärr var klockan lite för mycket och det var lite molnigt så bilderna ser lite grå ut och skärpan blir lite si o så ibland.

21 mars: Semana santa är igång för fullt vilket ni kan se på bilderna av stränderna här. Men det är ändå rätt lugnt i jämförelse med vad det varit innan om åren. Fina vågor fick vi idag, inte mycket att rida men lite fina ramper emellanåt.

rambo mr Z grymt varmt!

da beach el yaque

is

18 mars: frukost på Sharks, segling och på kvällen var det grillning uppe hos Club Margarita personalen. Riktigt god mat hade de ordnat, vi har ätit alldeles för lite grillat här nere!

bonde söker fru?! grillkväll chicas

michaela anna o zoe bubble

grillkväll ollie, paskowski, raffa

17 mars: man blir lite knäpp på det här stället det är bara att konstatera :) här ett kort filmklipp från Nikke som hänger på mitt o Annas rum o demonstrerar brunstljud:

16 mars: Gick upp till mainbeach för att hänga lite efter dagens segling.

14 mars: segling nere i pisseviken, Anna fotade. Var helt galet överriggad med 4.7 som var helt lagom när jag stack ut. Hade kunnat köra 3.4 mot slutet.

richard nicke

stefan jag

12 mars: Fest!

bubble, jag, john

11 mars: Hela svenskligan bestämmer sig för att åka till marknaden, kul! Gick där i någon timme, käkade empanade, drack färskmixad fruktjuice och åkte hem. Var lite trött efter all shopping så jag vilade lite innan jag stack ut och seglade.

rambo, anna o nicke i baksätet på taxin marknaden har fått nytt tak

svenskgänget juice

10 mars: Frukost på Ipanema och kollade in bilderna som Richard hade tagit dagen innan.

Här tar vi det lugnt borta på mainbeach efter lite fin förmiddagssegling. Ikväll ska jag möta upp några fler av team medlemmarna i Animal som också är här och tränar. Vi ska ta lite lifestyle bilder i solnedgången.

2 mars: Anna och jag tog oss en morgonpromenad längs med stranden innan vinden kom igång senare på efteriddagen:

1 mars: Igår kväll kom det fler svenskar till kolonin, Richard och Stefan, kul!! Idag bestämde vi oss för att äta lyxfrukost borta vid Sharks.

richard anna o stefan nikke

28 feb: Annas födelsedag, hurra hurra!!! Igår satte hon sin första flaka, snacka om bra födelsedagspresent! Vi fick segla idag igen och på eftermiddagen la sig vinden så vi gick upp för att göra köttbullar och potatismos, riktigt gott!!! Här kommer en massa blandade bilder från dagen:

skalar potatis anna på stora dagen

michaela o Zoe kom också på besök andreas

nikke meee skumpa

27 feb: Nikke har blivit biten av en spindel och såret har blivit infekterat så han får inte segla idag för doktorn. Så han har tagit dessa bilder på oss istället:

26 feb: vind idag igen, här nedan är det Nikke som stajlar

24 feb: Sol denna morgon i alla fall, men ingen vind förrän två snåret ungefär. Stack ut med 4.7 och det var lagom och bitvis för stort. Vattnet tog slut här på El coco under morgonen så man kände sig lagom torr och saltig när man inte kunde duscha efter surfet. På kvällen blev det Mobu pizza, så hemskans gott.

23 feb: Vaknade av att regnet öste ner och kom just ihåg att jag lämnat min boardbag under bar himmel. Inte för att det hade spelat så stor roll om jag lämnat den under palmtaket som det ändå regnar igenom. Anna och jag möblerade om lite i rummet och det blev genast mysigare, gick sedan för att inhandla frukost som vi i sin tur avnjöt vid ett blött middagsbord. Riggningsdags och sedan var det lagom att sticka ut med 4.7. Anna och Nicke som deltar i den lokala tävlingen seglade upp till tävlingsområdet. Själv körde jag runt och kände mig väldans ostabil och slängde till med ett o annat kastfall, ajaj. Jag hade glömt hur grymt choppigt det här stället är och kände att självförtroendet var sisådär efter min session. Lite positivt är att jag känner att träningen jag sysselsatt mig med innan resan inte var i onödan. Visst känns det i kroppen att jag surfat, men inte på långa vägar som det kunnat göra ibland när jag knappt rört mig, vilket ju är ganska logiskt. Tävlingen blåstes av för idag och det var sista dagen, vilket inte var till Annas fördel, trisst att hon inte fick sig en andra chans att visa dem vad hon går för efter väldigt skum bedömning av domarna i första elimineringen.

söta kattungar regnigt i karibien kattungarna är poppis

vårt äckliga rum jag med tårta på Sambil tv i taxin hem från Sambil

22 feb: Jaha, så var man här igen då ja. Sitter i skrivandes stund på mitt och Annas rum på El Coco. Inte världens fräscaste ställe, men det är billigt och det duger. Flygresan gick bra trots hemskt oväder, tack så mycket igen Joel för att du ställde upp o körde mig till Köpenhamn mitt i natten. Flög därifrån till Frankfurt och sedan vidare direkt till Porlamar. I vanlig ordning lyckades jag sova bort större delen av resan, skönt. Väl på plats möttes jag av Marta, chauffören som Anna bokat åt mig, hon kände igen mig, skoj. Åkte den korta sträckan till El Yapue och blev avsläppt utanför El coco och började ropa efter svenskligan eftersom grinden var låst. När killen som körde surfgrejerna kom bad jag honom köra till andra sidan eftersom den ingången är närmare köket och det är väl där de håller hus. Men nope, inte ett spår av dem. Kände inte riktigt för att traska runt alltför mycket eftersom jag inte ville lämna surfgrejerna obevakade. Men på väg till andra sidan för att kolla läget igen så mötte jag Anna, Nicklas och Rambo. Eftersom det har varit och fortfarande är vindsurftävling här i byn så var det även stort partaj borta på ClubVass centret, så vi gick dit för att kolla läget. Kul att se alla igen, många jag inte visste att de var här heller vilket var extra roligt. Det blev lugnt och spritlöst eftersom jag var mör efter resan så jag gick hem innan de andra och somnade direkt.

Jag vann!!!!

Blev så oerhört glad när de ringde från radion och berättade att jag vunnit 2007 års kometpris. Jag som blev jätteglad av att bli nominerad, jag trodde ärligt talat inte att jag skulle vinna. Det går fortfarande att lyssna på intervjun de gjorde med mig och Viktor Elm, KFF, som vann herrarnas pris. Lyssa här och läs juryns motivering.

Har blivit nominerad av Sveriges Radio Kalmar till årets upplaga av sportkometer. Riktigt roligt! Kolla in här. Eller lyssna på intervjun de gjorde med Anna om mig här. Och välj sedan klockan 16.00 så kommer inslaget efter nyheterna.

Nyår! Lugn och trevlig middag med sällskapsspel hemma hos Tedde och Josse. Riktigt trevligt, lite synd att Anna fick smita ifrån och jobba mitt i dock.

Joel o jag meeee Kalle, Joel och den goda maten

Josse Anna och Marlene

God mat och dryck med mina underbara vänner, vad mer kan man önska sig? Tja lite "Ann-Katrin-musik" i högtalarna också ;) Tack så mycket Lisa Olaison för de fina bilderna!

Anna och Karolina Karolina

Karro, Anna, jag och Kate Bush i högtalarna Karro, anna, jag och Kate Bush i högtalarna

Hemma i Sverige igen och det är faktiskt rätt skönt även om det är hemskans kallt! Julen firades hemma på Öland med familjen och åkte vidare till Torsås för att fira med Joel och hans familj.